De meeste mensen vinden het lastig om over geld te praten, of om een begroting te verkopen. In de creatieve communicatie sector is dat niet anders. Verstandig om er toch handigheid in te krijgen, omdat bijvoorbeeld het voortbestaan van het bureau er vanaf hangt…
Het is belangrijk om begrotingen goed te verkopen. Zodat iedereen weet wat er verkocht wordt tegen welke prijs en waarom. Dit voorkomt veel gedoe gedurende het project.
Hierbij uit de losse pols wat tips and tricks.
Ten eerste: onderschat de klant nooit, maar overschat de kennis van de klant qua kosten ook niet. Vaak is het behoorlijk ingewikkeld om een begroting te beoordelen. Het is bijna niet meer mogelijk om verstand te hebben van alle media en middelen.
Wat doen de SaaS producten tegenwoordig? De projectmanagement tools of een analytics programma? Wat kost een AI-video? Met welke bijkomende kosten moet je rekening houden?
Dus. Leg de begroting goed en rustig uit. Als je het zelf niet weet -geeft niks- neem dan een collega mee die bepaalde posten wel toe kan lichten.
Maakt de klant gebruik van een partij, die hen helpt met het beoordelen van kosten? Benader die uit jezelf even. Helpt enorm. In alle opzichten.
Andere tip: presenteer met de begroting ook een budgetbreakdown. Dat is een overzicht van alle projectkosten binnen een campagne. Zo laat je zien dat het totaalplaatje blijft kloppen. Als een incidentele begroting wellicht een beetje uit de indicatie schiet.
Het draait bij verkoop van wat dan ook altijd om vertrouwen. Als je zelf niet in je begroting of de uitleg gelooft, kan je ‘m ook niet verkopen. Klanten worden er argwanend van. En terecht.
Bij het opstellen van een complexe begroting -lees hoge kosten-, vraag ik mijzelf ter check: ‘als de klant mijn lievelingsbroer of -zus was, zou ik dit dan adviseren?’ Is het antwoord ‘ja’ dan weet ik zeker dat ik de begroting verkoop.
Andersom geldt het trouwens ook.
Vraag aan de verkopende partij ‘als ik je lievelingszus was, zou je dit dan ook adviseren?’
Opeens verandert de sfeer in positieve zin. Meestal is het antwoord ‘jazeker’. Soms krijg je opeens een beter advies. Het voelt in ieder geval meteen betrouwbaar.
Deze vraag werkt trouwens niet alleen bij creatieve bureaus, maar ook bij parfum- of stofzuigerspeciaalzaken.
Met dank aan Vincent Gill van Jidouka.