Voorheen had je als opdrachtgever één bureau die de commercials en abri’s deed, eentje de media en eentje de PR. Lekker overzichtelijk. Iedereen in z’n eigen vaarwater, prima aan te sturen.
Nu kan iedereen alles.
De productiemaatschappij maakt ook 360 concepten, net als het mediabureau, het designbureau en de digital agency. De ‘lead agency’ doet dat ook, maar dan andersom. Tel daarbij op dat communicatie overal en in alles zit. Eén rondje abri volstaat niet.
Hoe krijg je de bureaus samen ‘in de bus’?
Met ‘kleppen dicht’ en gasgeven, haal je de deadline, maar meestal niet het beste werk uit de samenwerking.
Voor het leveren van creatieve topprestaties is het van belang dat mensen zich senang voelen. Creatieven zijn geen automaten.
Het recept voor ‘senang’ is: duidelijke communicatie naar de mensen toe en gevoel hebben voor de codetaal tussen de regels in.
Regie voeren. Een concreet idee hebben over de aanpak. Wie doet wat, waarom en wanneer? Telt alles logisch bij elkaar op? Bureaus hebben hier zelf ook een idee over. Handig, dan wordt het geheel nog slimmer.
Hoe meer partijen, hoe groter de kans op verschil van inzicht. Zelfs wanneer de gevraagde deliverable ‘één-met-alle-partijen-afgestemd-advies’ is. De bus kan via meerdere wegen naar Rome rijden. De kunst is: keuzes maken en tegelijkertijd zorgen dat alle buspassagiers goede zin houden. Zang en dans tijdens de rit wil nog wel eens helpen…
Er is een heel arsenaal aan inzichten voor deze samenwerkingsvorm, maar die passen niet allemaal in dit blog. Vandaag een gouden tip; een open deur die nog te vaak gesloten blijft:
Introduceer de bureaus aan elkaar, voor de start. Deel contactgegevens. Faciliteer een open communicatie.
Hoezo, ze staan toch allemaal samen op de camping in Bakkum?
Zeker. Toch is een introductie belangrijk. Het voorkomt jalousie de métier, straalt uit dat je er zin in hebt om samen aan de slag te gaan.
Bakkum is wel een hartstikke leuk plek voor de kick-off!