Account: het ondergewaardeerde goud

Ooit was het op bureaus bon ton om accountmensen te zien als lagere levensvorm. Ze werden gepercipieerd als onnodige types, die elk goed idee een beetje komen verpesten. En vaak ook zo behandeld. Niet dat dat ergens op sloeg, maar zo was het gewoon. 

Het verbazingwekkende is, dat dit vooroordeel over account binnen creatieve bureaus nog steeds blijkt rond te waren.

Yes! De creatieven en strategen zijn de visionairs, de denkers, de impact makers. Logisch dat ze daar trots op zijn!

Maar wat ze soms over het hoofd zien, is dat binnen een winstgevend bureau de accountmanager de lijm is die alles bij elkaar houdt. Zonder hen vindt het creatief werk niet de weg naar de klant, blijven verwachtingen ongemanaged, loopt alles uit en eindigen projecten in de grindbak.

Er zijn tegenwoordig een hoop bureaus die het moeilijk hebben. Dat ligt zeker niet alleen aan de creatieve output. Ik vermoed dat die bureaus het moeilijk hebben, juist omdat ze geen goed accountteam meer hebben.

Dus. Even voor de kijkers thuis.

Ik spreek veel jonge accountmensen. Ze vinden er niks meer aan om als Assepoestertjes behandeld te worden, die maar liever in de kelder moeten blijven. Veel van hen staan op het punt om in een koets naar functie elders te rijden. 

Terwijl zij met wat respect en aandacht uit kunnen groeien tot de ruggengraat van het bureau.

Goede account mensen zijn niet alleen zakelijk onmisbaar, ze zijn ook uitermate creatief. Hoe anders kan je complexe klantbehoeften vertalen naar een creatieve briefing? Ze hebben een diep begrip van zowel de klant als het bureau, weten hoe alle personen afzonderlijk het beste met elkaar werken.

Ze weten hoe ze creatieve en strategische teams moeten aansturen en motiveren om het beste werk te leveren, terwijl ze ondertussen de brug slaan naar de klant, die ook happy moet zijn.
Tussen die bedrijven door worden relaties gebouwd en behouden.

Mijn tip aan producers, creatieven, strategen en developers is vandaag:

Neem je accountmensen serieus, behandel ze als prinsen en prinsessen, laat ze uitpraten, trommel niet met je vingers op tafel, app niet ‘zucht’ aan je collega… Investeer tijd in hen, deel je ideeën, vraag hoe het met ze gaat en wees benieuwd naar het antwoord. Maak hen partner in je crime.

Want, zo luidt het oude gezegde: wie accountwaardering en -aandacht zaait, zal continuïteit, klantvertrouwen en herhaalopdrachten oogsten!

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding