‘Betalingen? Ja, nee, dat gaat via Het Systeem….’

Een zakelijke relatie bestaat uit twee componenten. 
De leverancier levert een product of dienst. De opdrachtgever betaalt daarvoor. 

Beide elementen zijn even belangrijk. Soms vergeten opdrachtgevers dat. De wetgever heeft daarom een regel gemaakt. Binnen de wettelijke betalingstermijn moet de opdrachtgever zichzelf eraan herinneren het bedrag over te maken. 

Dan is de relatie weer waterpas. 
Dat is belangrijk; de goede relatie tussen leverancier en opdrachtgever is cruciaal op de weg voorwaarts. 

Vertragen heeft geen voordeel. Waarom niet binnen een dag betalen? 

Snel betalen straalt waardering uit voor het geleverde en de leverancier. 

Het voordeel is ook dat de opdrachtgever positief over de tong gaat onder leveranciers. Je weet immers maar nooit wie de leverancier tegenkomt op de buurt BBQ. 

Ben je als opdrachtgever goed voor je leveranciers, dan zijn ze goed voor jou. Als je in de piepzak zit bijvoorbeeld, kan dat net het cruciale verschil maken. 

Het is gênant wanneer leveranciers om PO-nummers moeten leuren. Die codes moeten binnen een dag gestuurd worden. 

Het geeft ook geen pas wanneer de opdrachtgever opeens verandert van ‘hoedanigheid’ als het om het voldoen van de rekening gaat. De opdracht tot de levering wordt gedaan door een mens. De betaling vindt opeens plaats via Het Systeem. Dit komt veel voor bij grote bedrijven.

Het Systeem blijkt niet veel op te hebben met betalingstermijnen. Er valt ook niet mee te communiceren. Zelfs niet door de leiding van het bedrijf. Zo’n organisatie is -als het op betalen aankomt- als een onbemand ruimteschip dat zielloos door het universum zweeft. Het Systeem kan leveranciers tot wanhoop drijven. Dat zou je als opdrachtgever niet moeten willen. 

Het betalingsproces moet gewoon soepel en snel verlopen. Niet alleen omdat dat beter is op de buurt-BBQ, maar omdat het beter is voor alle betrokkenen. 

PS: een andere keer meer over het onbemande ruimteschip. Er lijkt een relatie te bestaan tussen de mate van zielloosheid van een organisatie en de hoeveelheid inclusiviteitsboodschappen die ze post op Linkedin. 

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding