Betrokkenheid heeft geen vergader-link nodig

Betrokkenheid is zo’n gewild item, dat het te pas en te onpas opduikt. Ook op ‘oneigenlijke wijze’. Jammer, want het maakt situaties nodeloos ingewikkeld.

Om de issue te verhelpen, eerst even in- en uitzoomen.

Ik wil graag een invite voor <die meeting, dat gesprek, de presentatie, de besluitvorming, die review, vul zelf iets in>, want ik wil graag betrokken zijn.

Meetings en besluitvormingsachtige situaties hebben een magnetische aantrekkingskracht op mensen die ‘betrokken willen zijn’.

Maar ja, hoe meer mensen, hoe meer meningen, hoe groter de kans dat het creatieve eindproduct zouteloze drap wordt.

Betrokken medewerkers zijn de droom van iedere CEO, dus die wil je niet voor het hoofd stoten. Het is razend moeilijk om iemand de toegang tot een meeting te ontzeggen, wanneer de betrokkenheidskaart is getrokken.

Intrinsieke betrokkenheid gaat over betrekkingen; relaties. Een betrokken persoon voelt zich verbonden met een bepaald doel, gedachtengoed of groep. Het gaat gepaard met toewijding, inspiratie en bevlogenheid. Het is vaak een cruciale factor voor succes. Hartstikke goed en leuk dus!

Er is ook gespeelde betrokkenheid.

Iemand zegt ‘puntje puntje puntje, want ik wil graag betrokken zijn’, maar bedoelt eigenlijk iets anders. Bijvoorbeeld:

Ik wil graag deelnemen in de besluitvorming, want ik vertrouw er niet op dat mijn manager onze belangen goed behartigt en daarna zitten wij zo weer een half jaar met de gebakken peren, terwijl de rest de mooie meneer uithangt.

Ik moet naar die meeting, want ik moet meer zichtbaar zijn, want dan krijg ik promotie met salarisverhoging en dat moet ook, want we krijgen een baby, maar dat weet nog niemand.

Ik wil graag uitgenodigd worden voor de presentatie, want die hele leuke artdirector is daar ook, en hahaha, ja, nou ja, hoe zal ik het zeggen; het is gewoon belangrijk dat hij ook weet dat ik besta, zeg maar.

Als we met die nepbetrokkenheid nou eens zouden stoppen. Er zijn vast andere manieren om oplossingen voor wensen of problemen te vinden. Het is eerlijker tegenover de collega’s, maar ook ten opzichte van de betrokkenheid zelf. Het creatieve eindproduct zou er in elk geval flink van opknappen.

Betrokkenheid is iets heel moois, zuivers haast. Het zit in jezelf. Het heeft geen invite van iemand anders nodig om er te zijn. Geen vergaderzaal of Zoomlink.

Betrokkenheid wordt niet bewezen door fysieke aanwezigheid.
Werkelijke betrokkenheid bewijst zichzelf.

 

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding