Wensen van de klanten uit laten komen, dat is de hoofdtaak van account bij creatieve bureaus; at your service. Hartstikke leuk.
Accountmensen van succesvolle bureaus denken ook andersom: wat draagt deze klant bij aan ons bureau? Wat willen we met deze klant bereiken?
Je kan hier over dagdromen tijdens het koken of hardlopen, maar de kans dat het uitkomt is dan niet zo groot. Dat is wat Antoine de Saint-Exupery bedoelde toen hij zei ‘een doel zonder plan is slechts een wens’.
De tip: schrijf voor elke klant je wensen uit. Gewoon, voor jezelf. Dat heet een account plan.
Noteer waarom deze klant bij jullie bureau past. Wat is je droom met deze klant? Veel omzet of veel prijswinnend werk? Van allebei een beetje? Van beiden veel kan ook natuurlijk.
Omschrijf het doel van de klant zelf en hoe jullie bureau helpt dit te verwezenlijken. Tijdens het schrijven zie je opeens een manier om business uit te bouwen.
Beschrijf hoe succes op deze klant er aan het eind van het jaar uitziet.
Wie heb je nodig? Wat kost dat allemaal? Komt dat uit onderaan de streep uit?
Langzaam maar zeker zie je het helemaal voor je. En dat is de truc; grote kans dat het uitkomt!
En dat niet alleen.
Het account plan geeft de business sturing en zorgt dat iedereen op een lijn zit. Lekker efficiënt, dat scheelt weer uren.
Het helpt om proactief te zijn en kansen te signaleren, zoals nieuwe campagnes, cross-sell- en up-sell-mogelijkheden; het benutten van trends in de markt.
Je kan het account plan ook bespreken met de klant. Als ièts een band schept dan is dat het wel!
Het straalt professionaliteit en betrokkenheid uit; goed voor het verdiepen van de relatie en het bouwen van vertrouwen.
Dat zorgt voor een fijnere samenwerking -en dus beter werk- en helpt om duurzame klantrelaties te bouwen, met als gevolg betere resultaten voor zowel de klant als het bureau.
Eigenlijk zitten er slechts nul nadelen aan het opstellen van een accountplan!
Of, dit hele blog op een tegeltje: “de klant voor wie je een account plan schrijft, die blijft”.