Uit de literatuur blijkt nergens dat David Ogilvy, Freddy Heineken of Steve Jobs pitchbegeleiding nodig hadden. Overbodige luxe, vonden ze waarschijnlijk. Ze kozen wat ze wilden, voelden haarfijn aan wat werkte, en waren vooral zelf de baas. Hoe heerlijk eenvoudig kan het leven zijn.
Maar tijden veranderen. De markt, de mogelijkheden en zakelijke relaties zijn veel complexer geworden.
Bureaus willen graag dat een specialist de pitch begeleidt. Het geeft rust. Zekerheid. Kunnen zij zich focussen op het werk zelf. Wat weer top is voor de opdrachtgever, want die haalt daarmee het beste werk uit de pitch. Win-win.
Even voor de duidelijkheid: ik ben geen fan van pitchen. Volgens mij zijn er slimmere manieren om tot een creatieve samenwerking te komen. Maar áls het dan toch moet, na zorgvuldige overweging, dan is de tip: zet een pitchbegeleider in.
Of ze nou intern of extern is, haar meerwaarde is evident.
Waarom? Een handvol redenen:
Het pitchproces vergt tegenwoordig veel werk en vakkennis. De pitchbegeleider zorgt dat het strak, eerlijk en professioneel verloopt.
Ze bewaakt deadlines, leidt feedback in goede banen en kan de boel ‘een beetje bij elkaar houden’.
Tot zover de regeldingen. Hartstikke fijn als iemand die onder controle heeft.
Een extra voordeel is het wanneer de pitchbegeleider de markt echt kent, dus ook de up-and-coming partijen. Dan kan ze adviseren over de juiste bureauselectie. Hopelijk is het geen copy-paste longlist van de usual suspects, maar worden er ook wat onbekende parels toegevoegd.
Ze helpt de briefing helder en aantrekkelijk te formuleren. Wat je vraagt is een ding, hòe je het vraagt is misschien nog wel belangrijker.
Omdat ze verstand heeft van de financiële kant van samenwerkingen, kan ze miscommunicatie met procurement voorkomen.
In organisaties waar interne politiek soms belangrijker lijkt dan het uiteindelijke idee, is zij de neutrale factor die het overzicht behoudt.
Ze kan ook optreden als ventiel. Creatieven met onzekerheidspaniek bellen na een shit-presentatie haar om stoom af te blazen. Veel veiliger dan een potentiële opdrachtgever per ongeluk door de telefoon te trekken!
En ja, een beetje een lelijk voordeel: het kan voor de opdrachtgever handig zijn als er iemand is aan wie je, mocht het echt misgaan, de schuld kan geven….
Kortom: de pitch begeleider is degene die het proces beschermt, spanning opvangt, en zorgt dat de pitch niet ontspoort, maar uitkomt bij waar het allemaal om te doen was: het beste creatieve idee en de optimale samenwerking.