Veel processen zijn eenvoudig: iets moet van A naar B.
Een pitch is niet anders; een begin, midden en een eind. Wat vaak misgaat, is wat eraan voorafgaat. Die fase noem ik de pitch prep: een moment van bezinning dat je helpt tijd, geld en frustratie te besparen.
Wat is een pitch prep?
Je staat op het punt een pitch uit te schrijven. Weet je eigenlijk wat je écht nodig hebt? Wil je iets verkopen? Wil je gedragsverandering? Waar ligt de oplossing? Bij een merkconcept, visuele identiteit of misschien SEO, SEA, social media, e-mailmarketing of conversie-optimalisatie? Misschien zit de oplossing in live of digitale evenementen, B2B-influencer marketing, of platforms als TikTok en YouTube Shorts.
Te vaak wordt een pitch gestart zonder duidelijke richting. Het resultaat? Veel verspilde tijd en energie aan ideeën die niet aansluiten bij het werkelijke probleem.
Voorbeeld!
Je hebt een huis. Er mist iets. Maar wat? In plaats van dat helder te krijgen, schakel je een schilder die ook behang en stof doet, een zwembadadviseur, een hovenier en een aannemer in. Ze komen met fantastische plannen: een binnenzwembad, een verf- en stoffenplan waar je instant gelukkig van wordt.
Voor je het weet, heb je een zwembad in de keuken. Mét designerbehang en gestoffeerde ligstoelen. Beeldig, maar… waar eet je met kerst? Waar maak je op zondagmiddag een wit broodje gebakken ei?
De pitch-tip: eerst denken, dan doen
Bepaal eerst wat er mist. Is het de keuken? Praat met keukenspecialisten. Wil je meer sfeer? Schakel een kleuradviseur in. Heb je een bouwkundig probleem? Dan is een aannemer wél de juiste keuze. Door eerst goed na te denken over de exacte vraag, ontdek je vaak dat een pitch niet eens nodig is.
De voordelen van een pitch prep:
- Je lost het échte probleem op.
- Je voorkomt een onnodige pitch en bespaart iedereen tijd en geld.
- Je respecteert de tijd en expertise van de partijen die je inschakelt.
Ook bureaus kunnen de pitch prep inzetten.
Word je als bureau gevraagd voor een pitch met een bonte mix van deelnemers? Grote kans dat het een ‘fuck around and find out’ pitch wordt. Druk even de pauze knop in. Denk na. En bespaar jezelf en de opdrachtgever een zwembad in de keuken.