De robotisering van de creatieve vloer

Projectmanagement platforms zijn niet meer weg te denken uit de creatieve industrie. Via een digitale tool worden projecten georganiseerd, taken verdeeld, de voortgang gevolgd en deadlines gesteld. Het geeft projectmanagers the ultimate power.

We gaan pas naar huis -als we daar niet al zijn- als alle tasks zijn volbracht. Geven elkaar boosts, raketjes of een groene vink met een ‘pling’-geluid. In afwachting van de volgende taak.

Creatieve projecten worden afgecheckt zonder één enkele vorm van menselijke interactie. Hoe efficiënt is dat!

Armoedig ook.

Geen tegenspraak, geen verrassing. Lekker als iedereen zielloos doet wat je hebt opgedragen, maar tjonge; hoe uitgedroogd is het voorspelbare.

Wat is het mooiste moment in het creatieve proces?

De projectlead heeft ongeveer bedacht waar de oplossing ligt en hoe daar te komen. Even voorbespreken met creatie.

Iemand zegt onverwacht: hee, ja, maar, wacht eens even: als je het anders bekijkt, dan zit het toch eigenlijk zus en me zo, dus als we dan dit en dat doen, dan is het nog veel beter! Ja! vult een ander aan…

BAM! De creatieve bliksem slaat in, met enthousiasme, donder en passie erbij.
Het moment dat alles klopt. Geestdriftig voorwaarts!

Deze functie zit helaas niet in het projectmanagement platform. Dit moeten we echt zelf doen.

Vraag mensen een probleem op te lossen en ze gaan above and beyond. Vraag ze een taak te verrichten, dan doen ze enkel dat. Zelfs mensen met de term ‘creative’ in hun functieprofiel, gaan zitten wachten op hun nieuwe taakje. Vinkbaar, navolgbaar robotgedrag.

Uit verveling start men in de groepschat een discussie of de taakomschrijvingen wel goed zijn geformuleerd door de projectlead, waardoor die uiteindelijk zelf ook kiest voor standje ‘automatische piloot’.

Mijn tip is om de technische tools te gebruiken om ons werk te vergemakkelijken, maar niet om elkaar te robotiseren; voordat je het weet heb je een cultuurdingetje.

Organiseer daarom òòk briefings, brainstorms en andere ‘fysieke intermenselijke contactmomenten’ tijdens het creatieve proces. Zonder elektronica op tafel.

Een gepassioneerde inhoudelijke discussie met onnavolgbaar creatieve mensen geeft veel meer voldoening en efficiëntie dan welke digitale groene vink dan ook.

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding