De voorwas. Goed voor de creatieve output en voor de zakelijke relatie

Als een opdrachtgever zegt ‘ik laat me graag verrassen’ bedoelt hij eigenlijk: ‘ik zou willen dat ik iemand was die verrassingen leuk vindt, maar in het echt wil ik liever tevoren vaststellen dat het goed komt.’

Dat is heel begrijpelijk. 

De presentatie van creatief werk geeft spanning. Je weet als opdrachtgever niet wat er komt. En of je er blij mee bent. 

Dat moet ook, maar toch. 

Het is ook zo lastig om meteen ‘iets te vinden’ binnen een minuut na de presentatie. Met verwachtingsvolle blikken van de makers op je gericht. 

Een presentatie is niet vrijblijvend voor een opdrachtgever. Het succes van het project hangt ervan af. Misschien een promotie, bonus, een contractverlenging…

Spannend dus. 

Aan de andere kant van de tafel verheugt het bureau zich om de oplossing te presenteren. Er is hard gewerkt. Aan alles is gedacht. Gezonde wedstrijdspanning. Ook een tikkie spannende spanning. Slechte presentaties zijn niet zonder consequenties. 

Zo is elk van de partijen als een vulkaan. Van buiten zie je lichtglooiende zonovergoten heuvels, van binnen borrelt er iets. 

Je kan er als projectleider voor kiezen om de twee vulkanen bij elkaar in een vergaderzaal te zetten en te wachten hoe de creatieve energie tot uitbarsting komt. Het kan een machtig spektakel worden. 

Maar soms is het handiger het hele vulkaan-gebeuren toch een beetje te managen, door de mogelijke negatieve spanning alvast weg te nemen. 

We noemen dit ‘de voorwas’. 

De avond voor de presentatie deelt de accountmanager van het bureau het idee alvast telefonisch met de contactpersoon van de opdrachtgever. De contactpersoon kan nog wat tips geven, zaken subtiel voorkoken bij collega’s die ook komen en tijdens de meeting meehelpen het idee te verkopen. 

De voorwas is voor de contactpersoon een VIP-treatment. Dat is al leuk. 
Nog leuker: de accountmanager en de contactpersoon sluiten feitelijk een pact; ‘wij zorgen samen dat dit project de volgende fase haalt.’ Binnen een zakelijke relatie een pact sluiten is altijd een goed idee. 

De voorwas is daarmee niet alleen bevorderlijk voor de creatieve output, maar ook voor de relatie. 
Twee vliegen in een klap dus! 

PS: Dit is slechts een bloemlezing uit het hoofdstuk ‘De voorwas’. De vele toepassingen en voordelen passen gewoon niet op een A4.

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding