Een goede presentatie maken; game on!

De presentatie van een creatief concept aan de klant gebeurt in eerste instantie mondeling, liefst in een fysieke meeting. Daarbij wordt een presentatie getoond ter ondersteuning van het verhaal. Na de presentatie ontvangt de klant het digitale bestand. 

Normaliter als je iets koopt, stopt de verkoper het in een zakje en rekent de klant af. Bij creatief werk zit enkel het digitale bestand in het zakje. Er wordt een aanzienlijk bedrag voor aangeslagen op de kassa. Het kan dus maar beter een héél goed bestand zijn…

Na de mondelinge presentatie start aan de klantenkant een uitdagend spel; het intern doorpresenteren. De klant presenteert het creatieve idee aan collega’s. Die geven input en feedback. Het doel is om het creatieve idee ongeschonden -of nog beter- naar het next level te krijgen. Met een goede presentatie is het hartstikke leuk om te doen. Op allerlei plekken in de organisatie van de klant ontstaat enthousiasme. 

Het bureau dat naast het eigen idee ook haar klant centraal stelt, faciliteert deze game proactief. Neem zoveel mogelijk obstakels weg in de opgestuurde presentatie.

Een handvol tips voor presentatiemakers: 

Verplaats je in de klant. Wat heeft die nodig om succesvol te kunnen presenteren? 

Wordt het bestand intern doorgemaild en is mondelinge toelichting niet mogelijk? Maak hiervoor een versie met extra toelichting. Dan blijft het verhaal compleet. 

Zorg voor goede leesbaarheid. Ook voor mensen die aan een leesbril toe zijn, maar er nog geen hebben (…). Spelfouten zijn not done; oude logo’s ook. 

Als de klant met PowerPoint werkt, stuur dan geen PDF maar een PowerPoint. Het is voor de klant fijn om zelf per interne doelgroep de relevante slides te selecteren.

Een vaste presentatie opbouw helpt. De verschillende presentaties in het traject klikken zo logisch in elkaar. Ook efficiënt bij het inzenden als case.

Maak een inhoudsopgave op basis van een logische verhaallijn.  

Begin bijvoorbeeld met een slide ‘waar zijn we in het proces’ met schematische weergave. Voor de op-afstand-betrokkenen. Zo raak je hen niet kwijt aan de start. 

Zet de conclusie van elke slide in de heading. Daar wordt het verhaal overtuigend, duidelijk en strak van. Het helpt jezelf ook nadenken, want als er geen conclusie van de slide te maken valt, is die waarschijnlijk overbodig. 

Is de presentatie ook overtuigend voor niet-communicatie mensen? Handig dit te testen op collega’s van de administratie of ICT. 

Eindig de presentatie met een slide “Waarom dit concept werkt’, met een opsomming van alle positieve punten. Invliegende groene vinkjes erbij. Altijd leuk. Daarna ook een slide met ‘aandachtspunten’, hopelijk met een kortere opsomming. 
Veel strategen vinden dit zo ordinair dat ze het niet willen doen. Maar het werkt als de brandweer. Het stuurt de gedachten en helpt in het feedback gesprek. 
Maak de slide desnoods alleen voor jezelf om te checken of het concept werkt…

Next steps mogen niet ontbreken. 
Wat is de agenda van de volgende meeting? Tijdlijntje van het hele proces erbij werkt altijd goed. 

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar dat wordt echt heel saai. Ik doe denk ik een bijlage met checklists achter in m’n boek.

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding