Evalueren is sorteren

Een uitgebalanceerde evaluatie heeft een positief effect op de samenwerking. Ook op die van bureau en opdrachtgever. Ze zijn er alleen niet zo goed in.

Neem bijvoorbeeld de jaarevaluatie. Volstrekt uiteenlopende onderwerpen worden ingedikt in een meeting, een keer per jaar.

Zijn de 86 assets goed aangeleverd? Een briefing van 11 kantjes; lastig.
Hoe hoog is de bonus op basis van de score? Wel veel wissels op creatie, dat willen we toch even noemen.
Wordt het contract verlengd?
In-house team, hartstikke leuk, maar waarom gebruiken ze het oude logo?
Op paardrijden van m’n dochtertje stond ik naast een vader, die ook een heel leuk bureautje is gestart…

De bureaustrategie: snel over de heikele punten heen, alleen over de toekomst praten. Zo zwiep je de verlenging in; het contractueel polsstokspringen.
De opdrachtgever doet hetzelfde. Maar dan andersom: heikele punten benoemen houdt de bonus laag.

Zo’n gesprek doet geen recht aan het werk dat de teamleden hebben verzet. Buikpijn kreeg ik ervan toen ik accountmanager was.

Mijn tip is daarom: sorteer de verschillende thema’s. Spaar de evaluatie van de samenwerking niet op tot één spanningsvol moment in het jaar. Doe dit het hele jaar door. In kleine plukjes. Het wordt makkelijker als je het oefent.

Bespreek elk gereed project, hoe klein ook, even met de direct betrokkenen. Wat ging goed, wat misschien niet; hoe gaan we het de volgende keer doen?

Eerlijk gezegd. Ik vind het superirritant dat je telkens door me heen praat.
O, goed dat je dat zegt. Ik doe dat denk ik omdat ik meteen een oplossing wil noemen. Wow. Ik voel me nu wel echt opgelaten. Maar wel goed dat je het zegt. Ik ga er op letten.

Heeft creatie er eigenlijk nog wel zin in? Hij lijkt zo afwezig?
Ja joh! Hij is net vader geworden. Het is geen huilbaby, maar ook niet echt een slaapbaby…zeg maar… Je was toch wel blij met de output?
Ja helemaal! O, het lucht me toch op. Ik was bang dat het aan mij lag.


Iemand nog koffie? Kerstkransje erbij?

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding