De kern van het klantzijn: die is koning, ontvangt een service en geeft geld retour. Er zijn klanten en klanten.
De klantrelatie kan passief zijn. Voor het kopen van een koekenpan raak ik slechts twee keer mijn I-padscherm aan. Ik heb het zelf amper door.
Werkt dit ook bij het kopen van creatief werk? Nope.
Zelfs bij full service bureaus is een actieve klantbetrokkenheid nodig. Zo ontstaat het beste werk.
Wat wordt er van de klant verwacht?
Het bureau helpen de business te begrijpen, met hen werken alsof ze collega’s zijn, doorgeven van nieuwtjes- ook de vervelende, helpen kansen te pakken; telkens bezig zijn de juiste voorzet te geven. Oftewel: help them help you.
Ja, maar dan zit er net zoveel werk in klant-zijn als in bureau-zijn…
Dat is ook zo. Het bureau servicet de klant, maar de klant het bureau net zo goed. Het is dus ook andersom.
Deze ‘actieve wederkerigheid van service’ geldt ook intern. De interne klant van ‘een klant’ is bijvoorbeeld Marketing. Wil je dat Communicatie maximaal scoort? Speel hen dan op de juiste manier aan. Help them help you.
Projectmanagement, account, de hele mikmak binnen een bureau is er natuúurlijk om Creatie te dienen, maar ook dat is andersom. Vertel je hen wat er nodig is om iets geweldigs te maken? Wat doe jij om te zorgen dat zij kunnen schitteren?
Deze gedachte kan je horizontaal door de creatieve communicatiesector trekken, maar ook verticaal.
Leidinggevenden hebben medewerkers; alles alleen doen is onmogelijk. Deze mensen bieden elke dag hun diensten aan in ruil voor geld. Je kan de leidinggevende zien als klant van de medewerker. Dat is bij uitstek ook andersom, waar het gaat om ontwikkeling, carrièrekansen en dat je samen happy campers bent.
Denk je nu: ja, maar #hoedan?!
Vraag het elkaar!
Of aan iemand die nu met haar nieuwe koekenpan Ottolenghi’s Superflensjes staat te maken….
Zet ‘m op allemaal in 2024!