Het botert niet met de contactpersoon van de opdrachtgever. Wat te doen?

Je merkt aan alles dat het niet botert tussen jou en de contactpersoon van de opdrachtgever.  Jullie begrijpen elkaar niet, elke mug wordt een olifant, je krijgt er geen energie van of erger nog; zodra je zijn of haar naam in je mailbox ziet verschijnen voel je een tril lip of hoge adem opkomen. Wat te doen? 

Opgeven en een wissel vragen vanwege bad casting is een optie, maar wel zonde.

Met sommige mensen heb je gewoon instant connectie, en anderen moet je voor je winnen. Dat laatste is vakmatig leuker, want uitdagender. 

Het is een spel dat heet ‘make it work’ en het gaat zo: 

Zoek de connectie tussen jou en de contactpersoon, want hoewel misschien verstopt, die is er. Altijd. 

Zet je voelsprieten uit. Kijk, luister wat je counterpart beweegt of werkelijk interesseert. Haak daarop in. Probeer dingen uit. 

Als de persoon altijd in de rede wordt gevallen (echt al-tijd) door collega’s, geef je hem of haar aan het eind van de meeting standaard het laatste woord. 

Iemand die zenuwachtig wordt van vragen van bovenaf over finance en planning kan je pro- actief faciliteren met panklare up to date overzichten. 

Geef iemand die telkens wat dreigend overkomt het gevoel dat hij of zij bij jou het zwaard van Damocles wel even in de hoek kan zetten. 

De sleutel om een relatie van het slot te krijgen, zit soms ook in onverwachte dingen. 

Het liep bij mij wel eens zo slecht met een klant dat ik er moedeloos van werd. 

Hij kleedde zich spectaculair goed, als een runway model. Kennelijk was dit belangrijk voor hem. Vanaf het moment dat ik hem telkens bewust complimenteerde met zijn outfit, brak zon door; nooit meer ergens last van gehad. 

De meeste mensen (ook opdrachtgevers) hebben gewoon behoefte aan gezelligheid; een potje slappe klets. 

Zet allebei je masker af, doe je kogelvrije vest uit en relativeer het allemaal eens een beetje. Wat kan je daar de slappe lach van krijgen zeg. 

En hup daar gaat ophaalbrug naar beneden. 

Nu kan je zeggen: ja hallo, dat geldt toch voor alle relaties? 

Dat is correct!

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding