In deze miniserie voor marketeers, communicatiemensen en andere pitchliefhebbers, deze keer: het goede idee.
De kunst is niet alleen om een goed idee te herkennen, maar ook om -wanneer de pitch meerdere sterke concepten oplevert- te zorgen dat het allerbeste concept wint.
Hoe herken je een goed idee?
Je voelt het.
In een fractie van een seconde raakt het je en laat je niet meer los.
‘Ja, maar wat dan met rationaliteit? Excelsheets, data en andere bèta-achtige zaken?’
Die komen later. In tweede instantie.
Een goed idee kan euforisch voelen. Energiek, opwindend, fris en onverwacht. Maar ook volkomen logisch en passend.
Het ruikt naar een zwoele zomeravond. Je hoort trompetgeschal. Aan de binnenkant van je ogen zie je vuurwerkletters: DIT IS EEN KEIGOED IDEE.
Nieuwe toepassingen stromen als vanzelf bij je binnen. Doorpresenteren, RvB, interne stakeholders, partner- een walk in the park.
Het leven is vurrukkulluk.
Maar een goed idee kan óók schuren.
Het kan een kleine irritatie zijn. Een goed idee begrijp je direct, alsof het er altijd al was. ‘Waarom ben ik hier zelf niet op gekomen?’ fluistert een stemmetje in je hoofd.
Het kan ook erger: zwakke plekken worden genadeloos blootgelegd door een sterk concept. Misschien tornt het aan een strategie die jullie organisatie al een jaar als heilig beschouwt. Super a-relaxed.
Een goed idee tilt alles naar een hoger niveau. Maar jij bent daar nog nooit geweest, dus dat kan best beangstigend zijn.
Wat dan?
‘Dit gaan we dus echt noooooit doen,’ roept je verstand. Je gevoel wil het durven. Hoe krijg je dit ooit intern goedgekeurd?
Wat volgt, is een woelende nacht. Je droomt over een gigantische grindbak waarin alle ideeën vastlopen. Interne stakeholders, met hun hakken diep in het zand, strooien het ook nog in je ogen. Dan schrik je wakker.
Moet je altijd je gevoel volgen? Nee, altijd is overdreven. Maar iets vaker zou in dit vak geen kwaad kunnen.
En zodra zelfs je meest kritische grindbakcollega’s in vuurwerkletters hun plek opeisen op de voorpagina van Adformatie, weet je: JE BENT KEIGOED BEZIG!