Never ever geef ik direct antwoord op de vraag ‘wat zijn de kosten?’. Dat heb ik rigoureus afgeleerd bij het tweede bureau waar ik werkte. Het ging zo.
Een klant deed een grote introductiecampagne. Het ging van televisiecommercials t/m een kledinglijn voor de Winter Olympische Spelen en alles wat ertussen zat. Het ging om miljoenen.
We plaatsen een 2/1 dubbele pagina ‘Introductie’ in alle dagbladen van Nederland.
Het beeld was een sneeuwlandschap met heel veel mensen die iets deden of aan hadden, dat te maken had met de grondstoffen die deze klant leverde.
Het sneeuwlandschap en alle mensen werden los gefotografeerd. Op diverse locaties. Daaruit werd het beeld samengesteld. In verschillende versies. De kosten voor fotografie bedroegen twee sympathieke jaarsalarissen. In guldens, maar toch.
De onderdirecteur van de klant belde mij. Met welke kosten voor de 2/1 advertentie moest hij nog meer rekening houden? De lithokosten! Hoeveel dat was? Ik had geen idee, maar dat wist ik niet. Ik wilde hem graag helpen. Hij moest het echt NU weten.
Gelukkig was ik in die tijd ‘Hoofd IM’, want ik leverde elke week de kleine ‘ingezonden mededelingen’ van KPN aan bij de dagbladen. Het formaat paste 8 keer in een hele pagina, dus 16 keer in een dubbele pagina. Het leek me logisch om uit m’n hoofd de lithokosten van de IM maal 16 te doen. Voila, het antwoord gegeven; sneeuwfoto-klant blij.
Ik zat er 12.000,- naast. In guldens, maar toch. Niet àlles komt goed in lithografie.
Bij 2/1 pagina’s heb je te maken met rugmarges, niet alle kranten hebben hetzelfde formaat, eentje moet eerst getest worden op rose papier en alle mensjes in de sneeuw kregen een separate behandeling van het een of ander. En dat allemaal in lithografie. Er ging een wereld voor me open.
Mijn vriendelijke account director zei: ‘dit is leergeld; je moet nooit bedragen noemen, als je het niet weet’. Ik wilde antwoorden ‘ik wist niet dat ik het niet wist’, maar dat slikte ik in.
Sindsdien antwoord ik steevast wanneer iemand naar kosten vraagt: dat ga ik voor je checken. Ik laat het je zsm weten.
Zelfs als ik tot op de komma precies weet wat het kost.
Ik kan deze reactie aan iedereen aanraden.