Klopt de casting?

Ooit, toen ik jong en beeldig was, werd ik pardoes van een account gehaald door de bureaudirecteur. Een klant vond namelijk dat ik ‘te eigenwijs keek, als ik de vergaderzaal binnen kwam.’

Ik bood smekend aan om voortaan met mijn ogen dicht, geblinddoekt of met een zonnebril op mijn entree te maken. Daar trapte de bureaudirecteur natuurlijk niet in. Hij begreep waarschijnlijk dat de casting niet helemaal klopte. 

Goede casting heeft niks te maken met of je goed functioneert of niet. Het gaat erom dat voor een specifiek doel de juiste mensen op de juiste manier in stelling worden gebracht. Niet alleen in klantrelaties, maar ook binnen een team of bedrijf.

Een Grote Geest (creatief of anderszins) blokkeert meestal in een situatie waarbij hij/zij continue geconfronteerd wordt met dagelijkse doe-dingetjes of imperfecties. In die gevallen is het beter om “De Wandelende Fles Olijfolie” tussen de Grote Geest en de vloer te zetten, zodat iedereen op z’n eigen manier kan floreren. 

Wanneer je een deal wil maken met iemand die een beetje Vindicat-light is, dan is het verstandig collega type Circusdirecteur thuis te laten. Kans is groot dat zij elkaar gaan activeren op een manier die niet bijdraagt aan het doel van de meeting. Het is dan beter om een zeer intelligent iemand mee te nemen met een klein ego, die zonder veel kabaal de deal helpt te sluiten. (Ja ik heb zijn nummer, hij is freelance, maar momenteel nogal druk.)

Type Circusdirecteur is bijvoorbeeld juist weer onmisbaar bij de pitch van het jaar of de interactieve workshop, om op een vrolijke manier het spel te verdelen en de energie hoog te houden.

Lang verhaal kort: goede casting is het halve werk. Soms zelfs het hele.

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding