Alles kan voor de helft en alles kan voor het dubbele. Het budget is een sturend element in de briefing. Goed het budget duidelijk te hebben voor de start.
‘Het budget is <zoveel> maar als er een heeeeeeel goed idee is, dan is er wel wat meer’. Deze uitspraak is leuk en link tegelijkertijd.
Een voorbeeld is te zien in de serie L’Agence op Netflix. Wil je superbe klantmanagement in actie zien? Dit is echt genieten. Los van dat iedereen Frans spreekt, wat in zichzelf al zalig is natuurlijk. Het gaat over een makelaarskantoor voor het hoogste segment. Alles begint zo’n beetje bij vijf miljoen.
De dame zoekt een droomhuis voor haar gezin. In Parijs, met een tuin, liefst ook een appartement erbij voor haar moeder, of voor logees.
Het budget: 7 miljoen inclusief alle kosten. MAAR. Als het echt een droom-droomhuis is, dan is er meer budget, zo sprak zij.
De sympathieke makelaar vraagt niet hoeveel extra. Oeps 1.
Hij toont haar het eerste pand. Prachtig. Alle wensen, vink. Op slag verliefd? Niet helemaal. Ok.
Pand twee. Werkelijk. Een droomhuis to end all droomhuizen. In Parijs. Vrijstaand. Een gigantische voor- en achtertuin. Bloeiende bomen en bloemen. Een inpandig, maar toch zelfstandig appartement.
De makelaar loopt samen met de klant het tuinpad op.
Ik roep naar mijn I-pad: zeg eerst het bedrag, zeg eerst het bedrag!
Hij kiest er voor haar eerst madly in love te laten vallen.
Hij vertelt haar daarna dat dit pand boven budget zit. De prijs is 10 miljoen. Oeps 2.
Het beeldige gezicht van de klant implodeert. Wegens schrik is er geen zelfreflectie.
Het is de schuld van de makelaar. Hij heeft de opdracht nooit begrepen. Ze had hem nooit moeten vertrouwen. Ze is diep teleurgesteld in het hele makelaarskantoor.
Hoe het afloopt komt in de serie niet meer aan de orde.
Ik vermoed dat de klant voor 7.5 miljoen een pand koopt via een andere makelaar.
De verdrietige en aangeslagen makelaar zal mogelijk nog 1 a 2 dagen in zichzelf pruttelen ‘ja maar ze zei toch dat er meer budget was etc’.
Aan het eind van de week tijdens de boissons du vendredi après-midi zegt hij tegen zijn jongere collega’s:
Soms is het lastig om door te vragen op het budget. Je bent bang dat het de sfeer of de energie van het moment verpest. Toch kan je beter de party-pooper zijn, dan het risico nemen dat je het hele klantrelatie-karretje in de stront rijdt.
Dat klopt helemaal.
In het Frans klinkt het alleen beter.