Op 15 april 2023 plaatste ik mijn eerste blog over succesvoller samenwerken met klanten, bureaus en collega’s. Ik geloof dat samenwerken in de creatieve industrie een stuk makkelijker, leuker en rendabeler kan zijn, mits meer mensen de juiste trucs kennen. De kneepjes van het vak.
Twee jaar geleden nam ik het op me om elke vrijdagochtend een inzicht te delen. Gewoon. Omdat ik het kan.
Mijn denkbeeldige doelgroep bestond uit jonge accountmensen, maar al snel groeide dat uit naar projectmanagers -aan zowel bureau- als klantzijde- en uiteindelijk naar iedereen die zich met creativiteit en samenwerking bezighoudt. Inmiddels weet ik dat veel ‘leadership’ aan beide zijden mijn blog op vrijdag doorzet naar hun teams. Superleuk!
Zo schreef ik vrolijk door totdat er een tijdje terug een reactie op Linkedin gepost werd onder een stukje over Pitchen. Want zo romantisch en leuk als ik het beschreef, zo was het heus niet in het echt.
Ik ketste na enig nadenken een ferm gedecideerde comment in het vakje er onder, maar het zette me wel aan het denken.
Lang verhaal kort: niet lang daarna zat ik met twee creative directors in een video-call. Zij deelden hun ervaringen, ik beloofde er blogs over te schrijven.
En voilà: het idee voor een serie was geboren.
Een serie over hoe je moet pitchen, boordevol tips en tricks voor marketeers en anderen die pitches uitschrijven.
Onderwerpen die mogelijkerwijs aan de orde komen zijn:
· Hoe voelt een goed idee?
· Ontwikkelen van gevoel voor goede ideeën
· De beste dag van de week om te pitchen
· Wat kost dat?
· Onderscheid en impact; o ja joh?!
· Kiezen voor het beste idee, waarom zou je het niet doen?
· Kop, staart, middenstuk – het proces
· De pitchbegeleider
· Toenemende politiek is afnemende creativiteit
· De leukste accounts om op te pitchen
· “Niks laten merken”
· Dient het delen van de vragen van andere bureaus het juiste doel?
· Liefde is: het temperen van het bureau opportunisme.
Eigenlijk zou er een groot flikkerend panel op dit blog moeten zitten met de tekst ‘wat bureaus je niet vertellen’
De volgorde en definitieve onderwerpen zijn nog niet bekend, want ik moet nog beginnen.
Planning: elke vrijdag om 8.30 een nieuw pitch inzicht.
Realiteit: ik ben ook best druk met wat het Algemeen Dagblad vorige week een “megalomaan” sponsorproject noemde, dus het kan zomaar half tien worden.