Pitchen vanaf je strandbedje lijkt efficiënt, maar is het niet.

De vakantiepitch ontstaat als sluimerende gedachte. Er is een latente wens om iets nieuws te gaan doen. Met nieuwe mensen. Het idee tuttelt een beetje rond op de marketing afdeling…

Dan zegt iemand op maandagochtend ineens: …. met de nieuwe productlancering willen we live zijn toch?

Oeps, maar dan hadden we allang moeten starten met de pitch. Hoe lopen we dit in? Snel een briefing maken, briefen we die voor vóór de vakantie. Dan presenteren ze ná de vakantie. Wel een beetje lullig voor die bureaus, maar goed. Gaan we snel in executie en zijn we nét op tijd live voor Kerst.

Dit klinkt efficiënt, maar is het niet.

Wat eigenlijk aan de bureaus gevraagd wordt is:

Wil jij helpen het planningsprobleem van een onbekende op te lossen? Dat kan! Als je nu je vakantie opgeeft, ontvang je een wortel aan een stok.

Dat is geen pitch.
Dat is een Grote Gunst.

En de meeste bureaus zeggen ja. Omdat nee zeggen voelt als jezelf buitenspel zetten. Helemaal als de wortel groot is.

Over het algemeen is het voor een samenwerking niet bevorderlijk om aan de ander dingen te vragen, die je zelf nooit zou doen.

Leveren vakantie pitches voor opdrachtgevers het beste werk op? Eigenlijk ook niet.

Blije, gelukkige bureaus maken beter werk. Fitte mensen ook. Creatieven hebben vakantie nodig. Om op te laden. Om de wereld te zien. Om met de kids te lummelen op de camping, festivals, musea en exposities te bezoeken. Te verdwalen in een boek, muziek, een nieuwe stad, vreemd land of in hun eigen hoofd.

Daarbij.

Een pitch is tweerichtingsverkeer. Het is een samenwerking; een continue aftasten en dialoog. Hoe beter de samenwerking hoe beter de output. Als de helft van die samenwerking afwezig is (mentaal of fysiek), dan komt het creatieve proces niet tot volle bloei. Het is dan misschien wel af, maar het is niet top. Zonde van de wel heel kostbare tijd die erin is gaan zitten!

Hoe dan?

Bel de bureaus met wie je wilt pitchen nu alvast voor kennismakingsgesprekken. De outline van de briefing kan je ook alvast bespreken. De echte pitch start meteen na de vakanties. Afronden voor Sinterklaas. Eerste middelen voor de kerst. Daverend succes in Q1.

Zo maak je samen het beste werk. Zonder Grote Gunst. Met Groot Resultaat.

Succesvol samenwerken is een kunst.
Elke week deel ik hier een inzicht over hoe je dat slim en soepel doet; met klanten, bureaus en elkaar.
Ook samenwerken? Kijk hier wat ik voor jullie kan betekenen of stuur me een berichtje!

Delen mag, maar wel met bronvermelding