Het valt mij op dat presentaties van creatief werk vaak beginnen met verontschuldigingen door de makers.
Dit is pas het pre-kijkje-in-de-keuken, we werken met stockbeeld, we zijn er nog niet helemaal uit, er zaten toch wel wat hiaten in de briefing, let niet op de kleur, het kan ook allemaal nog anders….
Waarom? Ik bedoel eigenlijk: hou daar eens mee op!
Het maakproces maakt kwetsbaar; iets creëren en het dan voordragen aan mensen. In de creatieve sector presenteer je niet aan zomaar een publiek, maar aan mensen die ervoor betalen. Van minder krijg ik al een zweetsnor. Creatieven doen dit elke dag. Chapeau dus.
Wanneer je start met verontschuldigingen, gaat het publiek focussen op de dingen die wellicht nog niet goed zijn. De vibe die dan ontstaat is lastig terug te managen.
Het is nergens voor nodig het werk te barricaderen met op excuses lijkende disclaimers. Wanneer er gewoon een slap ideetje bij elkaar gegoogled is, zijn excuses terecht. Het is beter het dan niet te presenteren. In alle andere gevallen is het onzekerheid, die waarschijnlijk niet terecht is.
Onzekerheid is menselijk. Iedereen heeft er last van. Hoe efficiënt zou het zijn wanneer we in een machtige beweging allemaal stoppen met onzekerheid? Dat vraagt om een internationale aanpak, dus deze gedachte parkeer ik even. Voor nu een paar kleine tips.
De presentatie van creatief werk hoort een feest te zijn. Een probleem wordt opgelost op een manier die niemand had verwacht. Hoe tof is dat. Feedback, opbouwend of niet, komt vanzelf wel. Waarom niet blijmoedig van start gaan en het gewoon afwachten?
Het zou zomaar kunnen dat het idee nog beter wordt van de feedback. Er is geen reden er voor de presentatie al onzeker over te zijn. Niemand in de meeting heeft beter over het idee nagedacht dan degene die de oplossing presenteert. Die wetenschap geeft zekerheid.
Je kan met jezelf afspreken je eigen geluid uit te zetten op het moment dat je disclaimers gaat uitspreken. In plaats daarvan zeg je snel een positieve zin. Ik ken iemand die zulke zinnen heeft voor-geproduceerd, om snel in te zetten in situaties van onzekerheid. Uit ervaring weet ik dat dit werkt als een tierelier.
Projectleiders kunnen creatie helpen over hun onzekerheid heen te springen. Door aan het begin van de meeting meteen de regie te nemen. Iedereen voelt zich dan op z’n gemak en kan zonder voorbehoud gaan vlammen.
Fotocredit: deze foto kwam ik tegen op de Instagram van Annemiek den Uil ; freelance topcreative on demand. Gelukkig mocht ik ‘m van haar gebruiken.