Relevante feedback krijgen, heb je zelf in de hand

Vandaag een tip voor het krijgen van feedback. Het voorkomt misverstanden en werkt tijdbesparend. Fijn in een samenwerking!

Er wordt een voorstel gepresenteerd. Aan een klant, collega of stakeholder. In ruil komt er feedback. Hopelijk opbouwend, mogelijk vernietigend. Je wilt als presenteerder in ieder geval feedback waar je wat aan hebt; dat je er mee door kan.

Feedback geven is een kunst. Op welke onderdelen is reactie nodig? Wat voor soort reactie is belangrijk voor de voortgang? In-het-wilde-weg-feedback kan ruis op de lijn geven

Tatatataa; hierbij ons verbeterde recept voor pastasaus met gehaktballen.

O, wat een mooi bord zeg! Wat een beeldig design, zo met die bloemen. Het zou helemaal leuk zijn als dat ook in het tafelkleed terugkwam. Die glazen drinken ook lekker. Met zo’n dunne rand, heerlijk. Zijn daar ook waterglazen bij? En dat brood dan; zalig!

De presenteerder kan de feedbackgever helpen. Wat wil je weten? Op welke vragen is antwoord nodig om verder te kunnen?

Tatatataa; hierbij ons verbeterede recept voor pastasaus met gehaktballen.

Wat vinden jullie van de saus? Dik genoeg? Liever zoeter, zouter of helemaal goed? En de ballen? Wat voor cijfer geef je van 1-10? Welke aanbevelingen wil je geven? Heb je door dat ze vega zijn?!

Je kan de vragen bijvoorbeeld als laatste slide in de presentatie opnemen. Dan krijgen de mensen, die de presentatie enkel via de mail ontvangen, de feedback-vragen ook zeker mee. De vragen als formuliertje bijsluiten; ook een optie.

Je kan ook standaardvragen afspreken, die altijd afgevinkt worden bij interne reviews, Kijkjes in de keuken en presentaties. Scheelt veel tijd als die vragen bij iedereen een beetje inslijten; het helpt het denken.

Ja, nou, poeh hé. Zo wordt het wel heel formeel. Wij zijn niet zo van het proces hoor, dat past niet bij onze cultuur.

Helemaal prima. Verpak ze in een mailtje. Gezellige opening en afsluiter, met daar tussen luchtig de vragen geformuleerd. Of in een kletspraatje, kan ook natuurlijk!

Elke week deel ik in dit blog een inzicht in bureau-klant relaties. En andersom.
Wil je nog meer inzicht? Check mijn Assortiment hieronder voor workshops, trainingen en hulp op de vloer

Delen mag, maar wel met bronvermelding