De samenwerking van creatieve bureaus, die voor dezelfde opdrachtgever werken is een onuitputtelijke bron van inspiratie. De basisproblematiek beschreef ik hier een tijdje terug.
Rationeel gezien weten bureaudirecties dat het ook in ieders financiële belang is, dat de samenwerking als een team goed loopt.
Ogenschijnlijk shinen ze blakend van vertrouwen in elkaar in de briefingsmeeting.
Ja, nee, hartstikke leuk om samen te werken! Hoe meer creativiteit hoe beter!
In stilte is er angst dat creatieve vrijheid beperkt wordt, dat de grote waffels hun idee doordrukken of het mediabureau in de praktijk leading blijkt te zijn. Hebben de anderen niet te veel budget? Waarom is die club überhaupt uitgenodigd? Onder wiens naam wordt er ingezonden?
Duidelijke procesregels afspreken helpt. Het succes van een samenwerking bevindt zich echter tussen de regels in. Om die er tussen uit te peuteren, hierbij een gouden tip.
Het helpt erg wanneer de project-en accountmanagers elkaar snel weten te vinden. Liefst informeel en pro-actief. Ze puzzelen in een vloek en een zucht de verschillende bureaubelangen in elkaar en weten exact hoe hun collega’s het beste in stelling gebracht worden. Zo ontstaat verbinding.
…He hoi, hoe is het? Fijn dat iedereen meteen kon.
Het budget, iedereen akkoord? Ja, hangt natuurlijk ook van het concept af. Houden we even vinger aan de pols.
… Als jullie maar niet tevoren al gaan zeggen dat alles in 6 à 10 seconden moet. Daar zijn ze bij ons allergisch voor. Ok. Haha. Zeggen we het halverwege, no problem…
Doen we het in een Google doc of ook fysiek afspreken met creatie? De senior directors van ons noemen dat ‘de concurrentie onbetaald opleiden’…Dat is ook zo hahaha. Maar wij geven hen gratis Tiktok les, dussuh…
… Qua presenteren; onze managing directrice gaat niet zo lekker met deze klant… Iets met ‘napalm in de chemistry meeting’ (…)
Okeeeh! Nemen we onze strateeg mee. Welke creatieven?… Zullen we ook een leuke techboy meenemen? Techgirl natuurlijk! Hahaha. Beter!…
We moeten het concept delen voor de KIK, anders wordt het niet één verhaal. Yes. Ik stem de planning wel even voor ons allemaal af. Zet ik jullie in cc. Top!
Hahaha. Nou zeg, we lijken wel de gratis livestream van de cursus ‘Succesvol samenwerken vanuit vertrouwen en begrip” hahaha.
We kunnen op deze manier nog wel een klantje samen pakken! Noemen we onszelf ‘Het Reclame Kabinet’. Ja, of ‘De Creatieve Kleuterklas’ hahaha <fade out>…