Functietitels zijn ooit bedoeld om duidelijkheid te geven over wat iemands werkzaamheden en talenten zijn.
Tegenwoordig doen ze, zeker in de creatieve communicatie branche, het tegenovergestelde. Omdat zoveel mensen ergens een exotische titel hebben opgelopen, is het een raadsel geworden wat iemand doet of kan.
Wat te denken van het overvloedige gebruikt van het label ‘strategisch’? We hebben strategische content creators, strategische communicatieadviseurs, strategische you name it. Alsof je dat soort dingen ooit puur vanuit een intuïtieve opwelling zou doen.
Of executive hier en executive daar. Daarmee wordt aangegeven dat je niet al te veel meer zelf doet, behalve bij account, want daar betekent het dat je juist alles doet voor een minimaal salaris.
Voor het label senior zijn slechts 21 lentes nodig.
Het is niet alleen onduidelijk, het geeft ook onnodige stress.
Je maakt mij niet wijs dat de Head-of-change-drivende-business-director-world-wide’, die een acute trillip krijgt bij ontvangst van de mail: ‘kunnen we het vanmiddag nog even over de begroting hebben?’ lekker slaapt.
Het is verwarrend, wekt afgunst in de hand en dus geroddel. Trouwens, hoe kan HR ooit de juiste kandidaten voor een functie te vinden, wanneer functietitels niet meer overeenkomen met de realiteit?
Nog riskanter: klanten weten niet meer of ze vertrouwen kunnen hebben in de expertise die wordt geboden. Dat is killing voor de business, die uiteindelijk enkel om vertrouwen draait.
Gelukkig zie ik ook twee oplossingen.
Optie 1: we geven iedereen een subtropische titel. Bij voorbaat. Met een palmenstrand erbij!
De andere optie is een total reset.
Wat als we een simpel en waardevrij systeem invoeren met drie basisniveaus: Small, Medium, en Large? Niemand vindt een T-shirt Small minder dan een T-shirt Large; het biedt simpelweg een praktische indeling.
Bij een duidelijke omschrijving van de stappen die leiden van Small via Medium naar Large, weet iedereen waar hij of zij aan toe is -een gelukkige en goed functionerende M mag dat trouwens gerust blijven.
Salarishuis erbij.
Hatseflats. Opgelost.
Mr Anneke Bos BA
Client services management L
Marketingcommunicatie denken + doen L
Blogs schrijven M