Ooit lang geleden leerde ik het account vak door etiketten op betacams te plakken en vervolgens de koffietafel bij PPGH/JWT goed in te richten. Ik moet zelf heel hard lachen nu ik dit schrijf. Ik ben nog steeds heel goed in koffietafels inrichten!
Inmiddels heb ik ruime ervaring in klantmanagement en voor alle grote merken gewerkt. Vaak vroegen mensen of ik niet eens wat tips and tricks kon uitschrijven. Dus dat heb ik gedaan. Het is een workshop en wordt een boek. Via deze blog plaats ik alvast af en toe een tip of een trick.
//
Er is niet één soort goede accountmensen, iedereen vult het vak in op zijn/haar eigen manier. Wat ik schrijf is gebaseerd op mijn overtuiging en ervaring. Doe er mee wat je wilt.
Belangrijk element van het account vak is dat je dienstbaar bent, maar tegelijkertijd leiding geeft. Eigenlijk stuur je het hele proces, maar het idee is dat alle andere mensen denken dat zij dat doen.
De accountmensen zijn degenen met de lucifers die overal de vuurtjes aansteken; bij strategie, bij de klant en bij creatie. Tegelijkertijd zijn zij de obers; hoe vervelend de klant op het terras ook doet, elke keer komen ze weer stralend met hun dienblad naar buiten en vragen met een glimlach “wilde u nog iets anders drinken, we hebben ook heerlijke gamba’s vandaag”.
Volgende blog: de relatie met de klant (o nee toch niet)